tirsdag den 5. april 2016

Plantehold

Indkøb:

Jeg indkøber 12 spire-bakker og 10 poser med frø af blandet karakter/art. Jeg indkøber ligeledes så og priklemuld.

Frø til mit planteholdprojekt.
Forberedelse:

Jeg forbereder nogle (meget) hjemmelavede kasser/rammer til mine spire-bakker hvor jeg planlægger at afdække med klar plast for at opnå en drivhuseffekt til når mine planter skal stå ude i solen om dagen. Planterne tages ind om aftenen/natten.

Plantekasser til terrassen.
Plantekasser til terrassen får monteret pinde til plastik.
Såning af frø samt nummerering af bakker:

Klargøring af bakker m. så og priklemuld.
Min kæreste sætter jeg til at stå model her, da hun har brug for at teste hvor bestandig hendes nye neglelak er, og fordi hun på forhånd indikerede at hun ikke ville røre ved mulden da det er "ulækkert" og fyldt med rådne ting og ekskrementer, som hun udtrykte sig.

Maria sår frø.
Spire-bakker er nummereret, ligesom frøposerne, for bedre overblik.
Spire-bakker i hjemmelavede kasser, klar til montering af plast for drivhuseffekt.
Spøg til side, vi nummerer poserne med frø og bakkerne så vi ved hvilken plante der er i den respektive bakke. Nogle arter som ærter og bønner lader vi stå i vand natten over inden vi sætter dem i mulden. Det hele vandes jævnligt og fotodokumenteres med dages mellemrum for at se udviklingen af planten mens den spirer.

Fremskridt d. 4.4.16

Fremskridt d. 6.6.16

Som et ekstra eksperiment laver vi en avokadosten på tandstikker som vi sætter i et glas vand. Vi har læst at der ikke vil ske noget bemærkelsesværdigt de første 3 uger, men vi håber på at den vil slå rod og skyde.

Avokadosten på tandstik.
Høsten:

Her klipper min bonusdatter karse til hendes æggemad. Karsen er den hurtigstvoksende plante i vores samling, men der er andre godt på vej.

Gry klipper karse.

Gry's høst til æggemaden.



3 kommentarer:

  1. hejsa - det bliver spændende med dit drivhus projekt - er det varmt nok ude? Her har det været ned til 4 grader nogle nætter...
    Hvordan med de øvrige frø: 5-6 frø fra vilde planter samt
    5-6 frø fra køleskabets grønt skuffe / køkkenskabe / krydderihylder, har du gang i disse også? Jeg tænker de med fordel kan sås indendøre :-) Lav gerne et nyt indlæg i stedet for at skrive videre i et gammelt - så er du sikker på at vi opdager det ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ida, mit "drivhus" er kun et dags-projekt og når der er sol, ellers står planterne inde foran tersasedøren i varme (og sommetider sol). Øvrige frø fra vilde planter er lidt op ad bakke - kan ikke finde på hvad det skulle være? Der er ikke rigtig noget vildt som er "der" endnu så de giver frø, tror jeg. Fra køleskabet bliver det til tomat, peber, agurk og hvidløg. Mhp. indlæg, så er jeg ikke sikker på jeg forstår. Er ny i blogger verden, men mener da at mine indlæg får overskrifter som f.eks. plantehold, netperiode 1 osv. De ligger umiddelbart i højre side under månedernes navn :) Vi ses til overnatning i shelter om nogle uger. Mvh. Johnny

      Slet
    2. Hej Ida & Ib :)
      Kan se på BB at mit navn er anført under "mangel-listen" på nogle af opgaverne. Forstår ikke helt PLANTEHOLD mangler, for denne opgave var jeg ret hurtig ude med, og også dokumenteret med tekst og billeder. Vedr. netopgave 2 "aktiviteter" så mangler jeg lidt der korrekt, men der er gang i forløbet, og har også forsøgt mig med SMTTE-model. Slutteligt har jeg tidligere ligeledes beskrevet netopgave 1 "planter" med information af forskelig art. Det er bare at klikke i min menu :) Hængepartier skal jeg nok råde bod på hen af vejen og i tide, men deadlines er svære for mig at følge pga. arbejdstider og deleordning med min søn, hvor jeg prioritere samvær med ham frem for at stå med hovedet i havemulden hvis i forstår. Mvh. Johnny

      Slet